matchpoint

Οκτώβριος 3, 2006

Φρεντ Χαλιντει:»Που διαφωνω με την Αριστερα!»

Filed under: Politics and Economics — Takis Michas @ 4:13 μμ

ID: 1386232
Εντυπο: ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ
Ημ/νία: 24/07/2006
Σελ.: 62
Κατηγορία: Πλανήτης ΓΗ

«Πού διαφωνώ με την Αριστερά»

Τακης Μιχας

Ο μαρξιστής καθηγητής του LSE Φρεντ Χάλιντεϊ υπήρξε για πολλά χρόνια μία από τις πιο γνωστές φυσιογνωμίες του αριστερού χώρου στη Βρετανία όντας μεταξύ άλλων και μέλος της εκδοτικής επιτροπής της επιθεώρησης New Left Review. Επίσης είναι ένας από τους κορυφαίους αναλυτές του Αραβικού Κόσμου έχοντας δημοσιεύσει δεκάδες βιβλία και μελέτες για τους Αραβες και το Ισλάμ. Η ρήξη του με τους συναδέλφους του στην NLR, και ιδιαίτερα με τον Ταρίκ Αλί, χρονολογείται από την περίοδο της σοβιετικής επέμβασης στο Αφγανιστάν. Τότε είχε προβάλει την άποψη ότι το υποστηριζόμενο από τους Σοβιετικούς καθεστώς ήταν πολύ καλύτερο από τους Ισλαμιστές που το πολεμούσαν και ότι θα έπρεπε να του δοθεί μια ευκαιρία να εφαρμόσει τις μεταρρυθμίσεις του -μια θέση ακριβώς αντίθετη με αυτή του Ταρίκ Αλί που υποστήριζε την άμεση αποχώρηση των σοβιετικών στρατευμάτων ανεξάρτητα από τις συνέπειες. Σε πρόσφατη συνέντευξή του ο Χάλιντεϊ αναλύει ορισμένες από τις διαφωνίες του με την Αριστερά σήμερα.

Για το θέμα των παρεμβάσεων των ΗΠΑ:

«Το αν οι ΗΠΑ θα πρέπει να επέμβουν σε μια χώρα είναι συγκυριακό. Κάθε περίπτωση θα πρέπει να εξετάζεται αυτόνομα. Το βασικό ερώτημα δεν είναι: Επεμβαίνουν οι ΗΠΑ; Ούτε: Ποια είναι τα κίνητρα των ΗΠΑ; Το καίριο ερώτημα είναι: Θα βοηθήσει ή επέμβαση τον ντόπιο πληθυσμό η όχι;»

Για τον παγκόσμιο ρόλο των ΗΠΑ:

«Ο ρόλος των ΗΠΑ στο θέμα του οικογενειακού προγραμματισμού, η αντίθεση των ΗΠΑ στις αμβλώσεις και στη χρήση αντισυλληπτικών και ο λανθασμένος χειρισμός του θέματος του AIDS, όλα αυτά είναι εγκληματικά και θα οδηγήσουν σε εκατομμύρια νεκρών. Ο Τζορτζ Μπους θα πρέπει να καταδικαστεί για μαζικές δολοφονίες για την πολιτική του στο θέμα του AIDS. Το ίδιο και ο σημερινός Πάπας και οι προηγούμενοι».

Για την αλληλεγγύη της Αριστεράς στα κινήματα του Τρίτου Κόσμου:

«Από τη δεκαετία του ’60 ασχολήθηκα ενεργά με το αντιιμπεριαλιστικό πρόγραμμα. Εζησα και δούλεψα σε πολλές τριτοκοσμικές χώρες. Εγραψα τη διατριβή μου για την Υεμένη. Εζησα στην Κούβα. Ημουν στο Ιράκ. Εχω ζήσει στο Αφγανιστάν και στη Συρία. Ημουν στην Αίγυπτο του Νάσερ και στην Αλγερία του Μπεν Μπέλα. Πιστεύω ότι η η αλληλεγγύη είναι αναγκαία. Ομως η αλληλεγγύη δεν θα πρέπει να είναι απλή αλλά σύνθετη. Δεν θα πρέπει κανείς να αποδέχεται τυφλά ό,τι του λένε αυτοί που αγωνίζονται, διότι κι αυτοί μπορεί να διαπράττουν εγκλήματα. Πολλές φορές μπορεί να εμπλέκονται σε διεθνοτικές συγκρούσεις και να χρησιμοποιούν μια προοδευτική γλώσσα για να κρύβουν το σοβινισμό τους προς την άλλη κοινότητα».

Για την ηθελημένη «άγνοια» της Αριστεράς:

«Για να υλοποιήσεις την αλληλεγγύη θα πρέπει να μελετήσεις την Ιστορία και την πολιτική αυτών των χωρών. Ομως ένα μεγάλο μέρος του έργου της «αλληλεγγύης» υλοποιείται από άτομα που δεν γνωρίζουν τι συμβαίνει στις χώρες του Τρίτου Κόσμου. Πολλοί στην Αριστερά δεν ήθελαν να γνωρίζουν τι συνέβαινε στο Ιράν τη δεκαετία του ’80. Δεν ήθελαν να ξέρουν τι έκαναν οι Χμερ Ρουζ… ‘Η ότι ο Μάο σκότωσε περισσότερους ανθρώπους με διάφορους τρόπους απ’ ό,τι ο Χίτλερ και ο Στάλιν. Υπάρχουν πολλοί διανοούμενοι που ασκούν σωστή κριτική στους «Τάιμς της Νέας Υόρκης», τις εφημερίδες του Λονδίνου και το BBC για τον τρόπο που χρησιμοποιούν στερεότυπα όταν αναφέρονται στον Τρίτο Κόσμο. Ομως γιατί δεν ασκούν κριτική και στις εφημερίδες του Τρίτου Κόσμου; Γιατί δεν ασκούν κριτική στο σοβινισμό των ισλαμιστών και στους πολιτικούς στη Μέση Ανατολή;»

Για το κίνημα εναντίον της παγκοσμιοποίησης:

«Το κίνημα εναντίον της παγκοσμιοποίησης υιοθέτησε μια κριτική του καπιταλισμού χωρίς να έχει διερευνήσει τι έχει συμβεί στον κόσμο τον 20ό αιώνα. Δεν μπορείς να καταγγέλλεις τον καπιταλισμό στο όνομα ενός ριζοσπαστικού εναλλακτικού προγράμματος χωρίς να σκέπτεσαι τι συνέβη όταν προσπαθήσαμε να εφαρμόσουμε το ριζοσπαστικό εναλλακτικό πρόγραμμα. Δεν μπορείς να καταγγέλλεις τα ανθρώπινα δικαιώματα ως μια ιμπεριαλιστική κατασκευή χωρίς να αναλογίζεσαι πώς θα ήταν ο κόσμος αν δεν υπήρχαν τα ανθρώπινα δικαιώματα. Δεν μπορείς να υποστηρίζεις οποιαδήποτε πολιτική ή εθνοτική ομάδα εμφανίζεται στο Πόρτο Αλέγκρε τη στιγμή που μπορεί να μισιούνται μεταξύ τους, να καταπιέζουν τις γυναίκες ή να είναι εναντίον της σύγχρονης ιατρικής».

Ο καλύτερος μελετητής της Μέσης Ανατολής:

«Ο Μαξίμ Ρόντισον είναι Γαλλοεβραίος με ρίζες στην εργατική τάξη. Εγραψε πολλά βιβλία. Ενα απ’ αυτά ήταν μια βιογραφία του προφήτη Μωάμεθ που χρησιμοποιούνταν στον αραβικό κόσμο ως βασικό πανεπιστημιακό εγχειρίδιο μέχρι το 1999, όταν στο Κάιρο οι ισλαμιστές ζητησαν να σταματήσει η χρήση του. Ο ίδιος ο πρόεδρος της Αιγύπτου παρενέβη και ζήτησε από το πανεπιστήμιο να το απαγορεύσει διότι προσέβαλε το Ισλάμ, διότι μιλούσε για τους δρόμους του εμπορίου, για την επιρροή του χριστιανισμού και του ιουδαϊσμού στο Ισλάμ, επειδή χρησιμοποιούσε ψυχανάλυση για την κατανόηση του προφήτη κ.λπ.».


Advertisements

Σχολιάστε »

Δεν υπάρχουν σχόλια.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Blog στο WordPress.com.

Αρέσει σε %d bloggers: